zondag 14 mei 2017

08/05 - 14/05 Zariqiegui - Ages

Druk na het starten van de fotoreeks bovenaan op de knop  Show info  voor de opmerkingen.



Created with flickr slideshow.



14-05-17, 18:47 - Ronny Van Steen: Gisterenavond eerst de korte mis, de zegening duurde nog een uur extra. Volgens de priester een nooit geziene opkomst. Vele liederen, teksten in alle talen van de aanwezigen. Het duurde lang maar het was sfeervol. Achteraf met 4 peregrinos en de pastoor een wandelingske gemaakt naar restanten van een kasteel boven op een berg. Het bood een prachtig uitzicht op het dorp en de ooievaarsnesten met hun jongen, vlak boven onze herberg en een ondergaande zon.. De pastoor kon het niet laten van te blijven zingen. Hij zat blijkbaar goed in zijn vel. Halverwege de weg terug waren kinderen van op het kasteel over en weer aan het roepen naar een niet te spotten vriendje ergens in het dorp. Een leuk schouwspel in stereo. Na 28 km in Ages aanbeland, op aanraden van de Jan de vettige herberg voorbij gelopen tot in dit sfeervolle dorpje. Een zeer mooie oude herberg, en we zitten al enkele kilometers dichter bij Burgos, de bestemming van morgen. Daar blijf ik 2 dagen. Ik vermoed dat het de mooiste stad is op de Camino. Daar nog eens ne grote was doen en extra genieten. Ik huur er een kamer om weer wat bij te slapen. Vannacht weggelopen uit de slaapkamer en naar beneden geteend en op mijn thermarestje geslapen om ne geweldige snurker te ontlopen. We lopen constant op een nagenoeg vlakke hoogte boven de 1000 m. De wind maakt het extra fris. Bij het zien van de tekening op foto moest ik aan mijn thuiskomst denken. Ik weet niet waarom.😉 Seffens de pelgrimsmenu eten. Het leven is weer draaglijk. 

13-05-17, 16:55 - Ronny Van Steen: Gisterenavond was het feest in de stad. Een bandje wist van geen ophouden met spelen. 3u en half hielden ze het vol. Vele locals en pelgrims waren aan het dansen. Echt leuk om af te zien. Een pizza gaan eten met een Duits koppel, ne Fransman, Vittorio, Marcus en ik, even later schoof er nog een Italiaanse aan.. Een heel leuke avond. Na het eten was de band nog steeds aan het spelen en er werd nog steeds gedanst. Om 22u00 vuurwerk. Maar dan liggen pelegrinos al lang in bed. Korte trip vandaag : 22km. Het verbaast me dat er na 10 dagen (zij die in SJPDP startten) nog steeds mensen met blijnen of mank lopen. Tendinitis, ontstekingen ed. 
Heel veel wind uit het westen. Dwz, wind op kop. Ik zit in de albergue die Jan heeft aangeraden, de hospitaleros zijn Zwitsers. Een gezellige herberg. In de eerste grote herberg was er een heel grote toeloop. Onze herberg ging om 13u open. Wij ariveerden om 12u50, 5 minuten later, "completo". Ze hebben de afgelopen jaren de vloeren vervangen, volgend jaar zijn de bedden aan de beurt. Vandaag wat pech gehad. Mijn gps liep vast en moest de batterijen er uithalen om hem herop te starten. Ergens onderweg. Pas kilometers later zag ik dat mijn micro SD kaart er is uitgefloept. Mijn sporen heb ik nog maar geen kaart van Spanje. Klein ongemakske, ik loop wel verder op de gele pijlen. Marcus kookt ne spaghetti vandaag met een bolognaise saus, voorgerecht sla en tomaten en een yoghurt als dessert. Om 18u00 wordt iedereen aan tafel geblazen. Om 19u00 is het mis en pelgrimszegen. We gaan er met een select groepje naartoe. Hoe heilig kan ik worden?

12-05-17, 17:08 - Ronny Van Steen: Vannacht super geslapen. Op mijn matteke, naast Marcus. Hand in hand. Pas om 7u opgestaan, dat was lang geleden dat het zo laat was. Merci Petra voor deze welgekomen traktatie van weelde en luxe. Om 8u vertrokken. Eerst ontbeten in een cafeeke. 2 bocadillos, ne koffie en vers fruitsap. Heel de dag met Marcus gewandeld. 22km, niet te ver. Tot Santo Domingo de la Calzada. Eén van de voornaamste haltes op de pelgrimsroute. Bekend om zijn hanen in de kathedraal. Als die kraaien terwijl je binnen bent krijg je een voorspoedige pelgrimage. Maar ik kon niet blijven wachten. Om de 3 weken worden de hanen vervangen. De reservehanen zitten onder mijn raam van de herberg. Dat belooft weeral voor morgenvroeg. Bij onze aankomst was er heel veel volk voor de kathedraal. Er was net een processie. Weeral geluk dat we dat konden meemaken. Na de processie zijn Marcus, Vittorio en ik een Riojake gaan drinken met wat pinxtos. Ik had weerom reuzehonger. Om 19u hebben wij drieën afgesproken samen met Sabrina om samen te gaan eten. ...Mijn schrijven heb ik net moeten onderbreken want het regent weerom en mijn was hing buiten.... ik slaap op het onderste bed en heb de luxe een wasdraad te kunnen bevestigen aan het bovenste bed. Algemeen genomen treffen we het met de regen en de temperaturen. Al enkele dagen regent het pas als we al zijn aangekomen, op wat gezever na onderweg. Temperaturen schommelen tussen 12°C 's morgens en 26 overdag. Best te doen dus. Bijgevoegde foto geeft wat extra informatie, ik hoop dat je het kan lezen.

11-05-17, 20:16 - Ronny Van Steen: Vannacht ne zatte in de herberg. 1u45 had hij nodig om te douchen. Constant pratend tegen zichzelf. Iedereen lag al in bed. Een dame vroeg of hij stil kon zijn en zwijgen. Hij was van goede wil en ging dat doen. 15 min was hij zich aan het verontschuldigen. De dame verdween dan maar en hij was terug helemaal zichzelve.... constant pratend. Op de duur was een deel van de slaapkamer, 24 X 2 = 48 bedden, er mee aan het lachen. Om 4u was hij er weer, gelukkig maar voor een half uurtje. Nu slaap ik in Nájera. Een zaal van 90 bedden. Geen plaats voor de rugzakken. Chaos. 2 douches en 2 toiletten voor de mannen, hetzelfde voor de vrouwen. Koud water. De slaapkamer stinkt naar zweet. Beneden de hygiënische verwachtingen. Mijn oordoppen liggen klaar onder mijn kopkussen. Ik hoop dat ze niet gestolen worden want dat is hier een kostbaar goed. Onderweg een broodje gegeten. Barbara van de US kwam bij me zitten. Ze zat er helemaal door. Moe, wat doe ik hier, een jaar geleden is haar man gestorven. Onderweg wel fijn gepraat. De herberg was er wat te veel aan. Ze heeft dringend een goede nachtrust nodig. Die kans schat ik in als nihil. Vanavond ne paella gegeten en met Marcus, Petra, ook een Duitse, en Vittorio op een terras beland. 

Me even moeten terugtrekken want de stapmaten, de Jan, Marc en Michel belden. Dat doet altijd goed. Nieuws van het thuisfront. Kletsen met de mannen zonder op uw taalgebruik te moeten letten. 'k Was helemaal in mijn element. Het is weer beginnen gieten. Dwz, mijne was terug kletsnat. So wath.

11-05-17, 22:29 - Ronny Van Steen: Verrassingske, Petra, de Duitse huurt een appartement. En nodigt Markus en mij ui om in het appartement te slapen. Bad, douche, wasmachine...Alles. We zijn er op ingegaan. Misschien slaap ik wel fantastisch. Ik ga er nu van genieten. Slaapwel.


10-05-17, 20:07 - Ronny Van Steen: Het kan hier goe fout gaan lopen... 80 cent voor een glas rioja.

10-05-17, 17:57 - Ronny Van Steen: Er zat iets fout in de lucht vanmorgen. Af en toe ging er een wekker af, ook de mijne om 6u, maar niemand stond op. Geen beweging in de slaapzaal. Nog nooit gebeurd. Een korpulente dame was goedgemutst, uitgeslapen, maar was zich van geen kwaad bewust dat haar boomzagerij de ganse zaal wakker had gehouden. Om 7u kwam er pas leven in de brouwerij. 7.15u de baan op. Het regende. Richting Logrono, 28km, maar door de slechte nachtrust ging ik de etappe in 2 splitsen. Twee keer gestopt voor een koffieke en bocadillos om niet te vroeg aan te komen. Daar ik goeie benen had en toch nog te vroeg in Virgen de las Cuevas was het plan aangepast en besloten door te lopen naar de poort van de Rioja. Logrono. In de eerste van de 7 herbergen had ik al plaats. Na de gebruikelijke douche en was, een bar met pinchos gezocht. Ik heb me laten gaan. Karolien is achtergebleven om te wachten op haar vriendin. Bewonderenswaardig, en misschien eigen aan haar beroep, verzorgende, sociale sector, toch hoop ik dat ze haar eigen Camino gaat lopen met goedkeuring van haar vriendin. Ze wou eigenlijk in Logrono vertrekken. Ik ben zeker dat ze een goede keuze gaat maken... tijd brengt raad...(zei een oude wijze man). Sabrina is een dorp vroeger gestopt, ik wou verder maar hoop haar terug te zien want we waren bijlange nog niet uitgepraat. Zoals eerder gezegd loop ik liefst alleen, in stilte. Maar dat is onmogelijk geworden door de massa volk. Een dame van Texas tegengekomen. Haar Camino liep ze enkel om religieuze redenen. Haar doel was recht naar de apostel Saint Jacques, zonder omwegen. Niets mis mee. Ze was blijkbaar goed in form. Geen lichamelijke kwellingen. In Virgen de las Cuevas gingen we uit elkaar. Ik vroeg of ze hier bleef slapen. Neen, ze nam de taxi naar Logrono om zeker te zijn van een bed. Blijkbaar was het toch ieder voor zich en God voor ons allen. Er lopen hier fijnere mensen rond, al dan niet gelovig. Meer en meer olijfbomen en terug meer wijngaarden van de Rioja, een zeer lekker wijntje en zeker niet te duur. Ik loop stillekes terug naar de refuge. Mijne was terug gaan uit wringen want het heeft net gegoten. Pech dus. Dubbel werk, ik denk niet dat ik hem nog tijdig droog krijg. Morgen waarschijnlijk naar Nájera. 31 paaltjes. Als de benen het toelaten. 


09-05-17, 21:06 - Ronny Van Steen: 5u55 opgestaan, gegeten, slaapzak ingepakt, botinnen aan en weg om 6.15u.. Geen asfalt. Half verharde wegen. Het ging goed vooruit. 30 km door graanvelden gewandeld met mooie uitzichten. Om 8u had ik er al 9km opzitten. 2 koffiekes gedronken in een tankstation, nog eens gegeten en alleen verder. De laatste dagen loop ik heel veel alleen, maar ik geniet ervan. Af en toe een klapke met ne passant, maar toch blij als ik weer alleen ben met het kraken van mijn botinnen bij iedere stap op het grind, en het tikken van mijn stokken. Al meer dan 1 miljoen keer, terapeutisch. Heel veel vogels die het beste van zichzelf geven. De blacksmith vlak voor de wijnfontijn bezocht, een warme eenvoudige man. Even iets gedronken aan de wijnfontijn, verplicht nummer en verder. "Stap ze" zoals de Jan me dikwijls zegt. Bewonderenswaardig dat men gratis wijn aan de pelgrims aanbiedt. Dank u wel. Vanavond gegeten met Sabrina, uit Gent, we komen elkaar de laatste dagen dikwijls tegen, en al leuke klapkes mee gedaan. Meestal treffen we elkaar in dezelfde refuge. Karolien, een Belgische die ik net leerde kennen, een leuke jonkster, nen Duitser, Markus die ik al dagen tegenkom, meestal onderweg in een cafeeke, en nen Italiaan Vittorio Riva. Ne leuke gast. Met de meiden boodschappen gedaan, samen de groenten gekuist, met Vittorio aan de kookpotten. 2 fleskes wijn erbij en het was weeral feest. Ik wou gaan slapen in de refuge die wordt open gehouden door Belgische vrijwilligers maar hij was al volgeboekt. Om 12u00 was hij "complet", ik arriveerde om 15.00u. Er is op het kruispunt waar een dame trekzak speelt een 4de route bijgekomen. De Camino barst uit zijn voegen. Om 5u vertrekken er al pelgrims om zeker te zijn van een slaapplaats, dikwijls stappen ze een korte route. De herbergen zitten soms al vol om 12.00u. Ieder jaar meer pelgrims, het slibt dicht. Het is net beginnen regenen, morgen en overmorgen is er ook regen voorspelt. Mijn bedoeling was morgen 30km naar Logrono. Misschien maak ik er 2 tochten van als het te veel regent. Niks moet, alles kan. Slaapwel.

08-05-17, 18:12 - Ronny Van Steen: Weten jullie nog een tijdje geleden dat ik prins Laurent heb gezien ? Wel, ik zit in Lorca. Een herberg die werkt met mensen met een geestelijke beperking. Een Chineseke schrijft me in en zegt: "Hey jij bent Belg, een 10 tal dagen geleden is iemand van de koninklijke familie hier bij ons iets komen drinken". Hierbij stel ik dat het bewijs is geleverd. Ik had dus geen zinsverbijstering, mijn verhaal was niet verzonnen ! 
Mijn benen wilden me vanmorgen iets zeggen. "Je kan lopen zover je wilt, maar het tempo moet zakken". Het koppeke erbij gehaald en in onderling overleg werd het plan aanvaard, goedgekeurd en perfect uitgevoerd. Een goei 26 paaltjes. 



Het werd warm, meer dan 26°C. Een oude man stak schuin de straat over, liep recht op me af, ging vlak voor me staan en keek me strak en diep in de ogen. Ik stopte. Hij maakte een kruisteken, het had meer iets weg van een zegening, en wenste me een Buen Camino. Met veel eerbied en respect en een vriendelijke lach op zijn gezicht. Mijn haar op mijn armen en benen stond direct omhoog. Het gebeurde uit het niets en overviel me. Het hield me nog lang bezig tijdens het wandelen. Indien ik hem had proberen uit te leggen dat ik geen heilige ben, was me dat zeker niet gelukt, zelfs zonder taalbarrière. Mijn gevoel zegt me dat hoe zuidelijker je gaat, de mensen meer gelovig zijn. Ik kan me vergissen. 
We zijn enkele dagen weg van SJPDP en je ziet meer en meer mensen de taxi nemen. Sommigen geven ook op. Een Ier met kapot gelopen enkels vertelde me dat hij moest stoppen. Een Duitser met een husky moest naar de dierenarts. Het beest was volledig uitgedroogd en kreeg calium toegediend. Beter zou hij zelf ook naar de dokter gaan, want naar mijn mening liep hij schever dan zijn hond. Ik ben blij dat ik Catchoe heb thuis gelaten. Soms stuur ik in stukken foto's en berichten door. Ik maak zoveel mogelijk gebruik van WiFi. De kosten wat drukken. Salu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten