zondag 2 april 2017

27/03 - 02/04 Vézelay - Brécy


Created with flickr slideshow.


02-04-17, 19:22 - Ronny Van Steen: Vandaag aangekomen in Brécy. Goei benen vandaag, beter dan gisteren. Veronika, en niet Veronike, had slechtere benen. Ze had wat last vandaag. Vanmorgen 2 reeën aan de refuge gezien. Onderweg nog 4 herten op een giganisch veld. Het blijft toch fascineren. Daarnet ons slapen voor morgen al geregeld in Bourges. Weer donativo, we krijgen er ook eten. Die mensen zijn wel pas thuis van hun werk om 18u00 en kunnen pas laat binnen. We staan wel op om 6.45u zodat we op tijd aankomen. We willen zeker de kathedraal bezoeken met zijn 305 trappen. Dat vertelde ons ne oude local bij "Chez Cloudine", een cafeeke waar we de sleutel van ons verblijf konden afhalen. We slapen boven een theater/parochiezaal. Bij Cloudine hebben we ne pelgrimsmenu gegeten. Kalfsblanket met petatte, weer in witte saus en paddestoelen. Ik ben echt veel aan het eten, maar het is nodig om mijne kathedraal van een lichaam draaiende te houden. Seffens nog een fles water gaan kopen bij ons Cloudine voor morgen. En dan een boekske lezen. Het zit er weeral op voor vandaag.

01-04-17, 21:40 - Ronny Van Steen: Vandaag laat vertrokken 10.00u. We moesten maar 19 km doen. Overnachting geboekt in Pouligny. Onderweg gestopt voor een picknick. Veronike had nen appelsien, saucisse, en een stuk baguette van 3 dagen oud. Ik een ander soort saucisse, een stukske kaas en overschot van beschuit. En niet te vergeten nen appel. We hadden zelfs overschot. Niet te geloven, maar ik bevroor met een trui, windstopper en ne sjaal. Zij in T-shirt. Zuiver Russisch bloed. We werden pas tegen 16u30 op een privé adres voor pelgrims verwacht en waren te vroeg. Dus maar ene gaan scheppen en in het aanpalend cafeeshoppeke een fleske Cotes du Rhône gekocht. Onze gastvrouw, 84 jaar, haar man was net overleden, had vis, rijst, salade met dressing, petatten met bechamel en kip, compote en kaas klaargemaakt. Te zot om op te noemen. Prijs...donativo. Lees ik heb vertrouwen in mensen. Marine le Pen zag ze niet zitten, maar ze begreep de verrechtsing wel met haar pensioentje van 1000€. Samen met haar hebben we dat fleske wijn gekraakt. Zalige avond. Morgen gaan we naar Brécy. Tussen haakjes, de Loire overgestoken en de 100km grens overschreden. 

81,5 km

31-03-17, 19:25 - Ronny Van Steen: Nu zit ik in ne "refuge pélerin municipal" in La Charité sur Loire. Een klein kitchenetteke, 6 stapelbedden en douche en wc op de gang met ne sleutel. Toch word je daar gelukkig van, een beetje thuiskomen. Van deze refuge heb ik wat fotokes bijgevoegd. Geen WiFi. Dan maar even via roaming. Binnen 2 maand schaffen ze dat af, maar nu nog betalen, pech. Morgen een korte rit. 19 km, en ik mag pas bij m'n gastgezin binnen om 16u30. Dwz uitslapen, op 't gemakske ontbijten en hopen dat het niet te veel regent zoals voorspeld. Bourges ligt op 62 km, te veel voor in 2 dagen. We maken er dus 3 van. Nu een doos cassoulet eten, maar morgen eet ik mee in mijn gastgezin. Ik vroeg naar de prijs...donativo. en net nu ik op deze eigenste moment mijne eerste hap wil doen...wie komt er binnen...mijn Russische vriendin... 30min later ... we hebben de cassoulet verdeeld. Een glazeke wijn erbij, en 't is weer feest. Salu, tot later.

31-03-17, 13:13 - Ronny Van Steen: Gisteren 8.45u, nog wat aan het lezen in mijn bed. Tijd om mijn boek weg te leggen, de vaakluizen begonnen te bijten. "Hallo messieur, ouvre la porte svp, un autre pelegrin." Een jonge Russische stond afgepeigerd voor de deur. Na een babbeltje wou ze niets liever dan douchen, en dat deed ze ook, wel een half uur. Voor haar was het hier veel te warm. Daar ze hoogblond is was ze fel verbrand. Ze was die dag pas tegen tienen aan het stappen. Ook vanmorgen toen ik vertrok nog een teken van leven. Ik was op stap tegen 7.45u. Ik heb dan maar een briefje gelegd met de gebruikelijke "buen camino". Misschien zie ik haar nog wel ergens onderweg de komende dagen want ze gaat ook tot Compostella. Nu nog 6 km tot La Charité sur Loire. Met schrijffouten hou ik me niet bezig, dat doet de Jan wel op zijne blog. Daar vind je allen ook een kaartje langswaar ik stap en nog veel meer ..... "Janswandelblog" en "Wandelen op Vlaamse bodem"

30-03-17, 14:48 - Ronny Van Steen: Gisterenavond decadent gegeten. Dit is niet pelgrimeren. Het was schandelijk. Brood met locale paté en saucisse. Ik dacht dat ik van tafel kon maar toen kwam pas het hoofdgerecht. Gebraad met patatjes in room. Daarna 4 soorten kaas. En als afsluiter appelgebak, schandelijk groot stuk. Michel en z'n vrouw hadden echt hun best gedaan voor mijn verjaardag. Alles werd uiteraard begeleid door een goe fleske wijn. Vandaag ben ik in Arbourse beland. Ne gemeentelijke herberg. Voorzien van wat pelgrimsproviand. Net een dozeke vis gegeten met "petits pain grillés au blé complet", maw. beschuiten. Vanavond een blik ravioli, gelukkig ligt er een fleske rosé. Dat heb ik al aangesproken. Totale kostprijs : 7€. Gisteren nen haas en een ree gezien. Vandaag 2 reeën en 2 herten, en als toetje een marter op amper 10 meter. We bekeken elkaar als een koe naar een trein. Echt een schoon beest. Nu nog mijn waske doen. Het is prachtig weer maar morgen draait het. Overmorgen regen voorspeld. Morgen ga ik naar .... ik word onderbroken door la marie in gezelschap van de herberg verantwoordelijken. Een glaasje wijn sloegen ze niet af. Morgen dus naar La Charité sur Loire. 

De Ronny viert zijn verjaardag




29-03-17, 16:04 - Ronny Van Steen: Gisterenavond ne vegetarische maaltijd. Ik had het pas door als het op was. Dit zou me thuis niet overkomen. Klaargemaakt door An en Mick. Een Australisch koppel dat voor die Hollandse werkt. We hebben samen gegeten samen met de zoon. Ik kreeg 2 glazen wijn maar ze leken meer op shotsjes. 't Was ne leuke avond. 
Vanmiddag ben ik Isabelle tegen gekomen. Ze was op terugweg van Compostella. Te voet. Ze is naar ginder gewandeld en loopt nu terug, maar in stukken. Ze vertelde me dat ik pas de 2de pelgrim was die ze tegen kwam op 10 dagen. Het ziet er naar uit dat ik tot de Spaanse grens alleen zal lopen. Voorlopig heb ik er geen last van.
Vandaag 21 km gewandeld. Ben weer in een b&b beland. De nachten zijn hier echt heel koud en vochtig voor mijn tentje. Weer boven budget dus maar ik kan vanavond mee eten. Nu wat lezen in mijn ereader. Mijn benen en voeten doen het voorlopig goed. Hout vasthouden.

28-03-17, 17:55 - Ronny Van Steen: Om 6.30u opgestaan.eerst naar de kapel vd basiliek gegaan. Daar waren gezangen van 6 broeders en 11 zusters. Duurde een half uurtje. Was leuk. Ik werd als pelgrim naar voor geroepen en werd terug gezegend. Als ik terukom ben ik nen heilige. Om 8.30u was ik schup. Planning was rustig te starten,17 km. In St Germain was zowel de herberg als de camping dicht. Dan maar door wandelen. Meer dan 28 paaltjes. Ik heb nu juis gedoucht en gewassen. Seffes eten samen met de uitbaatster en haar zoon. Hollanders gegot.



28-03-17, 13:58 - Ronny Van Steen: Op de thalys een Roemeense dokteres leren kennen. Die heeft me wegwijs gemaakt in de metro en op de koop toe mijn ticket betaald. Ook mijn stapmaten en mijn broer waren me komen uitzwaaien en hadden geluksbregertjes mee. Mijn eerste twee stempels zijn ook binnen. Een bureauke van het Compostella genootschap en ne pelgrimherberg. Ik slaap alleen op een kamer van 10 man. In het keukentje een doos linzen opgewarmd en een fleske bourgogne wijn open getrokken. Ik zit hier in de streek. Morgen de eerste tocht,maar ok ga het proberen rustig te houden. 

27-03-17, 08:58 - Ronny Van Steen: Allemaal mercie. Trein is net vertrokken 

26-03-17, 20:42 - Ronny Van Steen: Vandaag laatste avond. Vrijdag feestje op de verjaardag van Nancy, samen met de vrienden, gisteren uitgenodigd bij mijn broer Bruno, vandaag afscheid bij mijn schoonouders met de familie. Genieten is dat. Mijn broer, Bruno Van Steen heeft me een steentje meegegeven om neer te leggen aan het fero de cruz. Mijn rugzak is afgeklokt op 16.2 kg. Niet slecht. Seffes nog ne whisky bij de Pat en Ilse. Het leven is weer draaglijk. Morgen de trein om 8.30u in Berchem en de thalys om 8.43u in Brussel zuid. Aankomst in Vezelay rond 15.30u. Het voelt allemaal goed aan.

23-03-17, 22:10 - Ronny Van Steen: Vandaag do 23 maart, de laatste wandeling gemaakt voor mijn vertrek, nu maandag, met de stapmaten. Jan, Marc en Michel. Den Hugo kon jammergenoeg niet mee. Een prachtige wandeling in Lommel van 22 km. Een mooie training, maar zonder zware rugzak. Nog wat raad meegekregen van ervaren wandelaars. Jan en Hugo hebben beide al 2 pelgrimstochten op de teller staan. En dan 's avonds de eerste pelgrimsemotie,... afscheid nemen. Raar! Deze week heb ik veel aanmoedigingen gekregen, en dat doet deugd. Ik vond het ook sraf dat veel mensen me vroegen om voor hen te bidden of gewoonweg een kaarske aan te steken in Compostella. Maar de weg is nog heel lang, en het boezemt me wel een beetje angst in. Logisch, gezonde angst voor het onbekende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten